Skip to main content Skip to footer

26 mei 2023

In automatisering moet je energie steken

In 2013 stapte Wilbert van Luenen met zijn stekbedrijf Wilbert Stek over van een Buxus monocultuur naar een teelt met meerdere soorten boomkwekerijproducten. Naast de beoogde risicospreiding leverde hem dit ook interessanter werk op en gedigitaliseerde in- en verkoopprocessen. Hoe dat in zijn werk ging, vertelt hij in dit artikel.

Na een aantal jaar voor een snijrozenkweker gewerkt te hebben, startte Wilbert in 2000 met zijn eigen stekbedrijf. In retroperspectief gezien een volstrekt verklaarbare keuze. Wilbert: ‘Ik ben opgegroeid op een varkensboerderij, maar heb eigenlijk niets met varkens. Als kind vond ik het leuk om in de vakanties op de plantenkwekerij van mijn oom te zijn. Het ondernemen zit me klaarblijkelijk ook in mijn bloed. Na mijn tuinbouwstudie ben ik eerst nog in dienst gegaan bij een snijrozenkweker, maar in mijn vrije tijd begon ik al snel met het telen van buitenbloemen, Amaryllis bollen en Buxusstek. Van daaruit was de stap naar een eigen bedrijf niet meer zo groot.’

Groei en specialisatie
Gaandeweg specialiseerde Wilbert zich in de teelt van Buxusstek. Een goede keuze want zijn klantenkring en dus ook de productie groeiden gestaag door. Wilbert: ‘In het begin werkte ik alleen met scholieren, in de jaren die volgden zijn daar steeds meer medewerkers bijgekomen, zoals ook een teeltverantwoordelijke. Hoe groter je bedrijf wordt, hoe meer afstand je krijgt van de uitvoering. Ik houd me nu voornamelijk bezig met de inkoop, verkoop, organisatorische vraagstukken en - uiteraard – met de kwaliteit van onze productie. Als ik zondagochtend rustig door mijn kassen loop, kan ik er nog steeds intens van genieten als het gewas er mooi en strak bij staat.’

Uitbreiding assortiment vergroot de complexiteit
Midden in de laatste economische recessie werd de Buxus echter op grote schaal getroffen door een schimmelziekte, Cylindrocladium, en door de inmiddels bekende Buxusrups, waardoor de vraag naar Buxusstek sterk daalde. In reactie daarop breidde Wilbert zijn assortiment uit met ‘Buxus-gerelateerd’ producten zoals Ilex, Euonymus en diverse coniferen. Wilbert: ‘Ik wil me onderscheiden met goede kwaliteit en goede service; in mijn optiek moeten de details altijd kloppen. Als je overstapt van een monocultuur naar een breder assortiment is dat vanuit dat perspectief gezien een hele omschakeling: het vergt veel van jezelf en je medewerkers. Alles verandert: de werkprocessen worden complexer, de planning wordt ingewikkelder, de mensen in je team moeten qua kennis en vaardigheden meegenomen worden, je krijgt te maken met samengestelde orders, je krijgt meer klanten en ga zo maar door.’

Nieuwe, geborgde werkprocessen
Wilbert concentreerde zich eerst op het borgen van de nieuwe werkprocessen rondom de teelt, de productie en het uitleveren van de orders en pas daarna op het efficiënter maken van de in– en verkoopprocessen. Wilbert: ‘Heel eerlijk? We hadden alles in een Excel-bestand staan: van de voorraad tot de verkooporders. Het werkte wel nauwkeurig, maar het was ook zeer intensief, temeer omdat we veel meer kleinere, samengestelde partijen verkochten dan voorheen. Ik wilde meer snelheid en moest daarvoor gaan automatiseren.’

Wilbert koos voor GroenVision van InfoGroen. Wilbert: ‘Mijn gevoel bij InfoGroen was goed en het programma GroenVision is compleet: ik kan hierin alle stappen in mijn inkoop- en verkoopproces verwerken: van voorraadbeheer tot facturatie. Ik heb daarnaast gekozen voor de huurversie (cloudversie) van het programma. We zijn te klein om het maken van eigen back-ups goed en veilig te organiseren, bovendien werken we via de cloud altijd in de laatste, geüpdatet versie van het programma. Dat geeft mij rust.’

Je krijgt eruit wat je erin stopt
‘De begeleiding van InfoGroen tijdens en ook na de implementatie van het programma is echt top. Een medewerker van InfoGroen kwam hier twee dagen op kantoor om alles stap voor stap aan ons uit te leggen. En als ik ze bel met een vraag, word ik direct geholpen. InfoGroen denkt echt met ons mee over wat de beste oplossing is voor ons werkproces.’ Maar alleen met goede begeleiding kom je er niet, is Wilberts ervaring. Wilbert: ‘Automatiseren is net als ondernemen: je moet er zelf tijd en energie in stoppen om er het maximale uit te halen voor jouw bedrijf. Ik had dat vooraf eigenlijk een beetje onderschat.’

Stap voor stap
Met die ervaring op zak besloot Wilbert om GroenVision stap voor stap in gebruik te nemen: eerst de verkoop en daarna de orderverwerking en de facturatie. Wilbert: ‘Ik merk nu al dat GroenVision mij tijd bespaart: ik hoef klant- en voorraadgegevens nog maar één keer in te voeren, heb een goed, up-to-date overzicht over de vrije voorraad en kan daardoor sneller verkopen. Ook verloopt de juiste administratieve verwerking van orders sneller en nauwkeuriger: via mobiele fustregistratie wordt bij binnenkomst in de loods bijvoorbeeld het denen-saldi automatisch bijgehouden. Dat alleen al scheelt veel geld en tijd.’

En tijdwinst is een groot goed in een bedrijf waar het eigenlijk nooit rustig is. In de maanden juli tot en met januari is het bij Wilbert Stek toptijd in de productie van de stekken, terwijl in de maanden maart tot en met juni bijna alle orders uitgeleverd moeten worden aan kwekers in heel Europa. Wilbert: ‘Ondanks die drukte en hectiek is ons werk na de assortimentsuitbreiding alleen maar meer divers en dus interessanter geworden. De kunst is nu om het assortiment niet te breed te maken en alleen producten eraan toe te voegen die qua teelt bij ons proces passen en in de afzet gewild zijn. En dat vind ik nou juist een mooie uitdaging.’

Wij maken gebruik van cookies om onze website nog beter op jouw behoeftes af te stemmen. Alle verzamelde gegevens zijn volledig geanonimiseerd.